Wpis, zmiana, zawieszenie, wznowienie, wykreślenie wpisu z ewidencji działalności gospodarczej
Wpis, zmiana, zawieszenie, wznowienie, wykreślenie wpisu z ewidencji działalności gospodarczej
Wszelkie informacje i formularze związane z zakładaniem, wprowadzaniem zmian, zawieszaniem, wznawianiem i likwidacją działalności gospodarczej można uzyskać w serwisie Centralnej Ewidencjii Informacjio Działalności Gospodarczej (CEIDG) prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki na stronie internetowej www.firma.gov.pl
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646)
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2018 r. poz. 647)
Wniosek:
Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencjii Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki składa się na formularzu CEIDG-1. Jest to zintegrowany formularz służący przedsiębiorcy do:
- zakładania własnej firmy,
- zgłaszania zmian w posiadanym wpisie,
- zawieszania prowadzonej działalności
- wznawiania prowadzonej działalności
- likwidowania prowadzonej działalności
Wymagane dokumenty:
1.Wniosek CEIDG-1 oraz (ewentualnie) załączniki do wniosku można pobrać ze strony internetowej CEIDG www.ceidg.gov.pl
2.Do wglądu: dowód osobisty.
3.W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo i okazać do wglądu dowód osobisty.
Tryb składania wniosku:
Osoby fizyczne, chcące zarejestrować działalność gospodarczą, mają do wyboru kilka dróg:
- Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny. Do złożenia wniosku niezbędna jest weryfikacja tożsamości i podpisu osoby, której wniosek dotyczy.
- Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.
- Rejestracja* (logowanie) do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie (podpisanie) go przez internet.
- Rejestracja* (logowanie) do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i podpisanie go w dowolnej gminie (do Urzędu Miasta/Gminy udajemy się z numerem identyfikacyjnym).
- Bez logowania do CEIDG, przygotowanie wniosku on-line i podpisanie go w dowolnej gminie (do Urzędu Miasta/Gminy udajemy się z numerem identyfikacyjnym).
* Przy pierwszym logowaniu należy założyć konto i aktywować je po otrzymaniu potwierdzenia mailowego
Uwaga:
CEIDG przesyła odpowiednie dane zawarte we wniosku o wpis do CEIDG, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CEIDG lub innego zintegrowanego z nim systemu teleinformatycznego, niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu dokonania wpisu, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wskazanego przez przedsiębiorcę, a po uzyskaniu informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP) do: Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - wraz z informacją o dokonaniu wpisu do CEIDG i nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
Termin składania dokumentów:
Wniosek do CEIDG należy złożyć:
- Wniosek o wpis - przed rozpoczęciem działalności lub w dniu zamierzonego rozpoczęcia działalności
- Wniosek o zmianę wpisu - w terminie 7 dni od dnia zmiany danych
- Wniosek o wykreślenie wpisu - w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.
- Wniosek o zawieszenie prowadzonej działalności gospodarczej – przed rozpoczęciem okresu zawieszenia lub w dniu rozpoczęcia okresu zawieszenia.
- Wniosek o wznowienie prowadzonej działalności gospodarczej - przed datą wznowienia lub w dniu zamierzonego wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej, poprzez wskazanie daty wznowienia działalności gospodarczej we wniosku o zawieszenie.
Sposób składania dokumentów:
osobiście lub przez pełnomocnika;
- listownie, z notarialnym potwierdzeniem własnoręczności podpisu wnioskodawcy
- elektronicznie-jeżeli wniosek zostanie podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, stosuje się odpowiednio przepisy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
Termin rozpatrzenia sprawy:
Niezwłocznie.
Opłaty:
Wniosek CEIDG-1 - nie podlega opłacie.
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy w Turośni Kościelnej
Ul.Białostocka 5
18-106 Turośń Kościelna
II piętro, pokój nr 28
Godziny pracy Urzędu: pn.-pt., w godzinach 7:30 – 15:30
Kontakt:
tel.0857158005 lub 0857158000 (sekretariat)
e-mail: sekretariat@turosnkoscielna.pl